Saturday, November 26, 2011

Unexpected Life


Bismillahirahmanirrahim.
Mengenai tajuk hari ni, aku just nak story about my unexpected life. Hmm, nak start dari mane eh ? Okay let’s start from the day after SPM. Everyone has their own ambition, so do I. Lepas je SPM hari tu, aku dah decide, aku nak apply UPU and Matriks. And I really hope that, I’ll get one of my choices from the UPU. Sebab aku tak berapa confident dengan matriks, memandangkan tempoh study dia just setahun lebih. Lama juga nak tunggu dua-dua result tu keluar. Sementara menunggu result, aku sempat bekerja. Haha independent gila masa tu. Naik bus sorang-sorang. Bila fikir balik, gila berani aku. Nasib baik sepanjang empat bulan bekerja, empat bulan naik bus pergi kerja, empat bulan jaga kedai, sorang-sorang, takde perkara buruk yang berlaku even pernah la jugak kena kacau dengan negro (scary gila kot) but Alhamdulillah, aku masih dilindungi-Nya. Macam tak percaya je pernah lalui semua tu. Okay back to the story. Lepas je dapat result SPM, petang tu aku bekerja macam biasa walaupun dalam hati tu bersyukur sangat dengan result yang aku dapat. Rasa macam nak cuti je time tu. Hehe. Tapi sebenarnya result takde la straight A’s, but still I am grateful with that. Bersyukur dengan apa yang ada, kan ? J Lepas tu tiba-tiba je aku dapat mesej dari umi (my mom). Umi pun tanya la, ‘awak tak nak ke jadi cikgu, masuk maktab, dapat elaun, kerja terjamin bla bla…?’ aku pun macam haaa? Kenapa tiba-tiba ni ? Aku tak fikir dua tiga kali, I just said NO. Aku tak pernah fikir pasal maktab perguruan, tak pernah tau pun ada maktab (now IPG) selain UPSI. And anything pasal perguruan , aku tak pernah tau pun pasal semua tu. And then, balik je kerja umi cakap benda yang sama. Aku pun tak nak la kecewakan umi and walid, lepas tu aku pun try la search pasal IPG ni. Search punya search, then baru la aku tau permohonan telah ditutup. Aku pun yeayy la, tak payah nak apply. Haha. So aku pun bagitau my parents yang permohonan dah tutup, takde harapan la nak apply. Pasal IPG tu sampi situ je la cerita dia sampai la satu hari tu, aku nak pergi JPJ Test for the second time (first time , gagal dekat bukit nervous punya pasal =.= haha). Masa nak pergi tu test, ramai pulak geng-geng aku yang test sama tarikh, takde la nervous sangat. Masa dalam perjalanan tu, tiba-tiba terkeluar cerita pasal permohonan IPG ni . Rupa-rupanya ramai kawan aku yang apply. Apa pasal la aku tak pernah tau pasal IPG ni ? heh pelik. Aku pun bagitau kawan-kawan aku  yang umi suruh apply, tapi tarikh dah tutup.  Danggg, time tu jugak la baru aku tau yang tarikh tutup dia dipanjangkan and esoknya tarikh tutup tu last. Aku pun fikir, sempat ke nak apply ni ? No pin tak beli lagi. JPJ Test selalunya kena tunggu sampai petang. Hmm aku pun bagitau umi and mintak tolong belikan no pin. Malam tu jugak aku apply. Aku main apply je, tak double check pun and tak mengharap pun aku dapat ke tak. Asalkan aku apply tu, parents aku happy sudah. Hehe
Sebulan kemudian….
Kawan aku bagitau yang esoknya result IPG keluar. Baru teringat aku ada apply IPG. Haha, tiba-tiba debar pulak time tu. Pendekkan cerita, walid yang excited check kan aku punya result and aku terpilih untuk temuduga. Reaksi aku, whaaaattt ? tamau pergi, takut, takde pengalaman. Tapi setelah dinasihatkan oleh  parents and teachers aku pun pergi la temuduga tu. Cuak sangat time tu, sebab interview dalam Bahasa Inggeris. Aku bukannya terror sangat pun. Aku pun buat la sedikit persediaan and selebihnya tawakal. Aku tak kesah dapat ke tak tawaran tu, tapi please, aku selalu doa semoga urusan aku dipermudahkan oleh-Nya masa temuduga tu nanti.
Interview day…
Betapa berdebarnya aku masa tu. Rasa macam nak pengsan pun ada. Tamau pergi interview..tapi nak buat cemane, gagahkan jugak diri ni haa. Nak ambil periksa SPM pun tak cuak macam ni tau. Nervous aku sampai tak boleh nak makan, kalau makan boleh muntah balik. Haha, gila. Masa nak tunggu interview tu aku pun bual-bual la dengan kawan baru (kakak2 sebenarnya), dyeorg bagi la tips and kata-kata semangat. Bual-bual dengan dyeorg, sedikit sebanyak dapat la cover nervous aku. Haha. Dah lama tunggu, nama aku first2 kena panggil. Dupdapdupdapp. Masuk je dalam bilik interview tu, perasaan aku serta merta berubah. Hilang rasa nervous and I’m enjoyed the interview (boleh bacapengalaman interview disini ;) ) Alhamdulillah semuanya berjalan dengan lancar. Aku lah orang pertama yang di-interview dan orang pertama yang balik rumah. haha
Alhamdulillah masa interview tu, semuanya okay. Lega aku. Beberapa minggu kemudiannya, result UPU and matriks keluar, Alhamdulillah aku dapat matriks and UITM Perlis dengan course yang aku mintak.
Start from that day, aku dah confuse. Umi tetap menunggu result IPG, walaupun hati aku dah almost confirm dengan UITM. Dah siap2 packing semua, borang dah isi. I did it all alone tau, my parents macam buat taktahu je pasal UITM. Result IPG lambat lagi keluar. Entah dapat entah tidak, tapi takkan nak lepaskan UITM ? Kalau tak dapat IPG macam mana ? Setiap hari, soalan tu je la yang ada dalam kepala ni. Takda jalan lain, Istikharah adalah salah satu cara untuk mendapatkan jawapan. Aku sentiasa memohon kepada Ilahi, berilah pentunjuk kepada ku. Alhamdulillah setelah bebrapa kali Istikharah, tiba-tiba aku ada perasaan yang aku nak jadi cikgu and aku hampir yakin yang aku boleh dapat masuk IPG.
Sehari sebelum bertolak ke Perlis….
Still, tak dapat lagi result IPG. Petang tu aku dapat mesej from MOE, aku dapat tawaran IPG. Petang tu jugak aku check kat internet. Parents aku pun join sekali check kat internet. Bukan main excited lagi parents aku, aku pun happy, tengok parents aku happy J Sekali check, aku dapat Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali, TERENGGANU ! Terengganu ! Aku taktau la kenapa aku excited sangat nak study dekat Terengganu. Dari dulu lagi, and aku pernah berharap aku dapat study dekat UiTM Dungun sebab dekat dengan pantai, tapi takde rezeki disitu. Dengan result tu, maka cancel la UiTM Perlis tu. Sorry UiTM, saya bukan saja-saja batalkan, saya ada reason. Sorry ye =.=’
IPG Kampus  Dato’ Razali, Terengganu….
Tak pernah-pernah aku jejakkan kaki aku dekat Kuala Terengganu, dengan tawaran ni baru la aku dapat jejakkan kaki di negeri darul iman tu. Alhamdulillah. Kenapa aku suka sangat, teruja dapat study dekat Terengganu? Entahlah, aku rasa aku suka suasana dekat situ kot, dekat dengan pantai. I like it. Selebihnya, Allah je yang tahu. Allah knows best J

What can I say, manusia merancang, Allah pun merancang. Tapi Allah sebaik-baik perancang. Allah Maha mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-Nya. Aku bersyukur sangat aku dapat masuk IPG, moga Allah memberi aku kekuatan untuk menempuhi kehidupan di IPG, semoga aku berjaya menjadi seorang guru yang boleh membimbing anak muridnya kearah kejayaan dunia akhirat. Amin J

Wallahualam.

 p/s : Salam Maal Hijrah :) Let's be a better muslim, create a better life and be a successful person. May Allah always bless us, inshaAllah ♥

No comments:

Post a Comment