Tuesday, May 3, 2011

Interview Kursus Perguruan Lepasan SPM (KPLSPM)

Salam, hai kepada pembaca ;)  *ceh mcm ada je ;P  Dah lama aku tak tulis blog since aku dapat result untuk interview KPLSPM. Ya aku layak untuk menghadiri temuduga tu. Mulanya aku tak rasa happy pun dapat interview tu sebab aku apply mengikut kehendak umi aku yg nak sangat anak dia jd cikgu ni haa. hehe. Then aku tak rasa happy sebab aku kena pegi interview. Aku cuak kot sebab first time nak kena pergi interview. Aku punya cuak tu memang tahap maximum lah. Tak tau nak buat apa. Tp my parents suruh pergi interview jugak, aku pun mcm er er okay la, boleh dpt pengalaman (sedapkan hati ). Pastu aku tanya kawan-kawan aku yg apply KPLSPM gak, semua tk dpt, aku lagi la cuak T.T Tapi bila fikir2 kan balik aku bersyukur sebab dpt interview ni walaupun pada mulanya memang tak terlintas nak jd cikgu ( pdhl mase kecik2 cita2 aku nk jd cikgu, haha ) Aku bersyukur aku layak sebab ramai lagi yang apply tapi tak dapat pegi interview sedangkan dyeorg nak jd cikgu. So the conclusion is, aku sebulat hati sebulat suara nak pergi interview tu dangan rela hati, takde lagi paksaan. hehe

Bila dah sebulat hati sebulat suara, aku pun merajinkan diri untuk membuat research dekat internet. Setiap kali aku online mesti tak lupa nak type KPLSM. hehe. From internet aku dapat baca dyeorg punya pengalaman yg dah pernah pegi intrview. Seriously sangat membantu. Thanks a lot kpd yg sudi share pengalaman dyeorg. Bukan amat berguna kepada aku je, tp sangat membantu kpd orang lain yg blm pergi interview. From there aku dapat tau pakaian yang sesuai , sijil2 nak susun macam mana semua then soalan2 yg biasa interviewers tanya. Banyaklah tips dyeorg bagi. From there jugak, I become more confident :)

Ouh before that, aku lupa nak bgtau yg aku apply subjek TESL for sek rendah. Tp aku dapat TESL for SJKT. Kelakar kot. Aku dah cuak. Aku ingat aku salah apply ke ape. Yela masa apply tu main apply je kan, tak buat double check. Tp bila check balik betol la aku apply for SK. Means that, dyeorg yg tetapkan aku TESL utk SJKT. Aku terima dengan seikhlas hati kau tau :) So bila dah amek TESL ni, sah sah la kena speaking time interview tu. Aku dah risau dahh. Honestly, aku tak terror sangat english ni. Biasa2 je. Kalau nak speaking tahap speaking London tu memang tak dapat la. haha ;p So sementara nak tunggu interview tu, aku prctice la speak in english with my friends. Practice makes perfect right ?



eh, I got to go. To be continue, see ya !


*
*
*
*




okayyyy sambung balik ! haha ;D

Okay. Then aku pun practise la.


*Sehari Sebelum Interview
Sebenarnya tarikh interview aku 3 May. Sehari sebelum interview, aku dengan parents pergi survey tempat yang aku akan pergi. Dekat IPG Lembah Pantai. Parents aku banyak membantu and bg sokongan kat aku. Walid pun sanggup amek cuti sebab nak teman aku pergi interview. Aww, terharu :')


* Hari Interview



okay before pergi interview, check :
- Pastikan baju yang sesuai.  (lelaki : baju kemeja ala2 cikgu ; Perempuan : Baju kurung lebih afdhal )
-Kasut Kulit Hitam (Yang perempuan kasut kena bertumit paling kurang 2 inci mcmtu la )


contoh kasut



- Dokumen2 penting yang asal and salinan. Asingkan yang ori and copy. So senang la orang tu nak tengok.

Make sure sehari sebelum interview, dah siap susun dah semua dokumen penting and tidur awal so esok tu takla kelangkabut dibuatnya. hee

Aku keluar rumah utk ke tempat interview pukul 6.30 pagi. Sampai sana pukul 7 lebih. Kat sana pandai2 la aku meramah kan diri untuk menghilangkan nervous. hehe. Bila dah tiba msanya, nama aku dan 6 orang yang lain dipanggil. Kteorg dikira satu group, semua 7 org. Tak ramai pun yg datang. Sepatutnya ada 15 org tp yg dtg 7 org. So masa group discussion kteorg 7 org ni jela. ohh before group discussion ada ujian INSAK, bukan insaf ye. HAHA Ujian ni just nak menilai kita punya sahsiah diri je. Semuanya ada 135 soalan dan perlu jawab dalam masa 30 minit. So tak payah la nak jawab beriya iya macam nak jawab soalan add math ke ape sebab masa suntuk ! Nak jawab soalan add math balik umah ! * ceh tetibe. Ujian INSAK ni penting kot, tak habis jawab memang korang tak akan diterima mnjadi cikgu. Soalan kacang dal je ;)

Masa group discussion, interviewer akan bagi kertas soalan. Kita tak boleh tulis pape kat kertas tu. Boleh tengok je. haha. Kteorg dapat soalan pasal cuti-cuti Malaysia :
- a few interesting place that you hv visited
- what can you learnt frm the place tht you hv visited

group discussion ni kita anggap yang kita tgh bual2 biase je dgn member anggap intrviewer tu tkde. So tadi memandangkan nama aku yg first dalam senarai, dyeorg suruh aku start dulu. Aku pun dgn lafaz bismillah main cakap je la ape yg aku rasa nk ckp, bedal je. haha group discussion ni mmg best la, sampai merapu-rapu kteorg bincang. Lari drpd tajuk. haha. Tp I had fun la, dah takde rasa nervous :)

Then, masa individual pulak, I be the first again. Ikut no dalam senarai. Masuk je ketuk pintu dulu, bagi salam. Org tu suh duduk baru duduk. Org tu suh diri, diri je la. Seriously to say yg aku tk rasa mcm di interview. Aku tak rasa nervous, aku rasa seronok pulak. Orang tu pun sporting. Aku rasa masa interview tu aku senyum je. Bole siap gelak-gelak lagi. Haha. Dia tnye pasal walid, umi, ada berapa org adik beradik, current issue yg berlaku kt sekolah. Ada satu part tu dye tnye aku 'how song can improve your english ?' Aku pun cakaplah boleh improve dr segi pronouncation, words yg taktau boleh rujuk kamus. Then dia tnye lagi lagu apa yg sesuai utk diajar bdk sek ren. Aku pun jawab la twinkle2 lil star. HAHA. Lepassss tuuuu dye suh aku berdiri nyanyi lagu twinkle2 lil star, aku dh macam ' like seriouslyy ??' pastu buat muka tebal la nyanyi sambil gelak2, sampai satu part aku lupa aku pun ckp la sorry i forgot ! haha, dye dah membebel. Pastu dye suh nyanyi ba ba black sheep aku mane la tau sbb aku tk membesar dgn lagu tu. Aku membesar dengan lagu RAIHAN tahu ? haha Tp kalau sekarang ni nak suh aku nyanyi lagu Maher Zain ke Jason Derulo aku boleh la jugakkk. miahahahaha ;P At last dye cakap pergi la hafal lagu and amek tahu pasal lagu ba ba black sheep sume tuu, aku pun ckp la I will (sambil gelak2 ) hehe. Pastu dah interview pun habis.

Seriously aku rasa seronok dengan interview tu. Sebab aku tak rasa stress yang melampau. Aku tak tau la aku dpat ke tak jd cikgu ni. Sebab ye la tgok cara aku di interview tu macam aku main2 je. hehe, ye la dah org tu tk serious sgt, aku pun tak serious la ;) Tapi aku berharap sangat aku pass interview ni, insyaAllah. Doakan ye :)




Bakal cikgu ? InsyaAllah, doakan :)




* Hari ni dapat pengalaman baru : pergi interview
* Dapat kawan baru : kak laila dgn 2 org kakaknya (kakak2 yg bnyk membntu, thnks :). Group yg same dgn aku :  Poovathi, Syed Asyraf, Fatihah, Fatehah, S ( i forgot her name, sorry ) and Zulaiqa. Pssst, I hope we can meet again :)


Alhamdulillah, everything went well. Thanks to everyone who always support me <3


Good night, salam ! :D

No comments:

Post a Comment