Monday, June 13, 2011

Aku Ingin Berubah

Assalamualaikum :)
Hmm aku tak tau macam mana nak start. Selalu macam tu, aku rasa aku ada idea untuk menulis tapi bila aku nak start post something, the ideas gone ! hurm okay aku start sekarang. Dengan title 'Aku Ingin Berubah', seriously ayat tu datang dari lubuk hati aku. Sekarang ni aku rasa jiwa aku kosong, aku rasa apa yang aku lalui dalam hidup aku selama ni kebanyakannya adalah sia-sia (astaghfirullahal'azim). Aku rasa aku jauh dari-Nya. Ya Allah ampunilah segala dosa hambaMu . Aku rasa terlalu banyak dosa yang telah aku lakukan sama ada dosa besar atau kecil, dosa yang disengajakan atau tidak, hanya Allah yang tahu. Walaupun aku masih berpegang teguh dengan ajaran Islam, tapi aku manusia biasa yang tidak pernah lepas dari melakukan kesalahan. Aku manusia biasa yang mempunyai nafsu, yang kadangkala aku tidak dapat mengawalnya. Aku insan yang lemah, kadangkala terpedaya dengan pujukan syaitan, terpedaya dengan kehidupan duniawi dan aku sering lalai dan alpa bahawa kehidupan di akhirat kelak jauh lebih baik dari kehidupan didunia. Aku ingin berubah..aku ingin berubah kearah kebaikan..aku ingin mengisi waktu kehidupanku dengan perkara-perkara yang berfaedah, dengan perkara yang boleh meningkatkan keimananku, insyaAllah. Selagi aku masih 'dipinjamkan' lagi nyawaku, aku berharap aku mampu berubah..

Sejak kebelakangan ini aku rasa diriku sangat lain. Seolah-olah bukan aku yang mengawal diriku. Aku merasakan diri ini seperti seorang yang pemarah, melakukan perkara-perkara baik dengan separuh hati, dengan kata lain aku tidak ikhlas. Ya Allah...ampunkanlah dosaku ! Kadangkala bila aku fikirkan balik apa yang telah aku lakukan, aku ingin menangis. Tetapi aku tak tahu kenapa terlalu sukar untuk aku mengeluarkan air mata ? keras sangatkah hatiku ini ? Ya Allah lembutkan lah hati hambaMu ini, berikan lah aku kekuatan untuk menempuhi hidup yang penuh dengan onak duri. Berikanlah aku petunjuk ke jalan yang benar. Dekatkan lah hatiku dengan-Mu, Ya Allah... Aku memerlukan pertolongan-Mu...

Kadangkala aku merasakan amalan yang telah aku lakukan, sudah mencukupi. Bila direnungkan balik, benarkah ? Padahal banyak manalah amalan baik yang  telah aku lakukan. Sama ada ia diterima Allah atau pun tidak, Wallahualam.

Aku malu dengan diriku sendiri. Aku malu dengan Allah. Bila aku kesunyian, ditimpa kesusahan, aku mengadu kepada Allah, aku menangis. Tapi bila aku diberi nikmat, kesenangan, kadangkala aku lalai. Walaupun aku bersyukur dengan nikmat yang Allah beri, tapi aku rasakan amalanku tidak sama banyaknya dan berkurang jika nak dibandingkan dengan amalanku ketika aku dalam kesusahan. Astaghfirullahala'zim...

Ya Allah aku berharap sangat aku mampu untuk mengubah diriku ke arah kebaikan. Berilah aku kesempatan untuk berubah. Jauhkanlah diriku dari pujukan syaitan. Dekatkanlah diriku denganMu, Ya Allah. Ampunilah segala dosaku dan dosa kedua ibubapaku, guru-guruku, rakan-rakanku dan seluruh ahli keluargaku. Hanya kepadaMu saja tempat untuk aku memohon. Aminnn...


" Selagi kita mampu berubah kearah kebaikan, ubahlah sebelum kita tidak sempat untuk berubah... "

No comments:

Post a Comment